begrijpen is Weten.

Diverse dingen die ik vanavond lees
zetten me op zowel het linker als het rechterbeen.
Het verhaal van het kind van twee dorpen is bekend.
De vraag waarom? Nooit beantwoord.
Zou het zijn omdat alles wat van buitenaf komt
bedreigend kan zijn?
Of is het ingepraat door de ouders en wordt er gewoon gevolgd?

In stad is een vraag gedaan naar een evangelische school.
Op een regionale site buitelen de meningen over elkaar heen.
Persoonlijk ben ik voor alleen maar openbare scholen.
Waarom?
Op een openbare school komen bijv. in de tak van religie
alle soorten en maten voorbij.
Zoals je kinderen leert dat er verschillende kleuren mensen zijn
letterlijk en figuurlijk, zo kun je ze ook leren dat er verschillende inzichten zijn.
Het geloof bij brengen is een taak van een dominee
pastoor, priester , imam , ouders of wie dan ook.
Maar wel met het idee dat kinderen als ze een keuze maken
een doordachte keuze maken.

Politiek, ook hier volgen kinderen vaak de keuze van hun ouders
OF net juist helemaal niet! Dan is het een kwestie van afzetten tegen
het structurele wat ze hebben mee gekregen.
Meestal vallen dezen ook van hun geloof af als ze die hebben mee gekregen.

Machtsgeil las ik vanavond. Een woord wat blijft hangen en waar ik over nadenk.
Opdringen van eigen mening  , een zin die er achteraan komt.
Zo op zich, was ik hiermee geopend, geen overeenkomsten.
NU, wel degelijk.

En weet je, het gebeurd elke dag om ons heen.
Met een ouder, een leraar, een pastoor, een politieke leider.
Als ik JP zie huilen nu, als hij zijn zin niet krijgt dan…………nou dan?
Hij had beter kunnen vragen, wie wil er met me spelen 😉 ?

Inmiddels snap ik het nu.
Al die reacties van mensen op mij .
Ik doe namelijk niet mee aan machtsspelletjes.
Die begonnen op school.
Meedoen na schooltijd op het plein? ´k heb het nooit gehad.
moest mee naar dorp verder waar ik niet welkom was.

Mijn schonefamilie, streng christelijk, ikke niet.
op voorhand veroordeeld.
De eerste aanvaring met schoonvader was naar aanleiding van blijven slapen
op verjaardag van ega.
Maar je MOET morgen mee naar de kerk.
Wel , dan ga ik NU naar huis 😉

Het stil, zwijg en hou je mond
heb ik zo vaak gehoord dat ik me nu laat horen en vooral zien.
Ook in de jaren erna heb ik vaak moeten ervaren
dat er mensen zijn die vinden dat ze mij kunnen zeggen
en vooral laten voelen wat ik moet doen om het beetje gezellig te houden.
En dat is vooral
geen eigen mening hebben, voegen naar het persoonlijk geluk van die ander,
zodat die zijn machtspositie in ere kan houden.

Gelukkig, en dat meen ik oprecht!
heeft het leven mij van het begin af geleerd op mijn eigen beentjes te staan
zelf in de gaten te houden een leven te hebben
en open te staan voor anderen.
Niet iedereen komt zo uit een strijd als ik, goddank heb ik een sterk karakter mee
gekregen waar ik elke dag dankbaar voor ben.

Maar nu begrijp ik ook, waarom ik zo in de weer kan zijn voor mensen
die aan de andere kant van de lijn zitten en er zelf niets aan kunnen doen.
Nee het gaat me niet om een goed gevoel voor mezelf
het gaat me erom ze te laten zien
Dat zelfs negatieve dingen een behoorlijk portie positieve invloeden kunnen hebben.

Een luguber maar waar feit is het verdrinken van het 2 jarige jongetje.
Ik kom in gesprek met, en ze zegt: als er een God is waarom laat hij dit dan gebeuren?
Misschien omdat als er een God is,  hij vind dat we zelf ook wel eens verantwoordelijkheid
mogen gaan dragen voor wat we doen, maar zeker voor wat we laten ????
Toen was het stil.

Het leven heeft mij geleerd om te vertrouwen op mezelf en mijn gevoel
en het niet na te laten aan anderen, een geloof, een God.
Ik weet zeker dat ik er niet alleen voor sta daar ben ik van overtuigd
maar het is niet de bedoeling
om met de ogen dicht de kruising over te steken !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik hoop mijn kinderen te leren
hun ogen en oren open te houden
zien waar ze naar kijken
en voelen wat ze zien.
Maar zeggenschap van mij
Met mate 😉
Informatie, heel veel !

XXXXXXXXXXXX

Geen reacties »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL


Leave a Reply

  • het verleden

  • afdelingen