Boos, nee verbijsterd.

´t zal ook niet hier opvallen, waarom ben ik toch altijd diegene
die iets ontdekt wat wel eens helemaal niet goed kan zijn ?
Misschien denken anderen wel , zal wel goed wezen.
Of het mag komen omdat ik de tijd en de interesse heb om me er in
te verdiepen!

Het verhaal:
Jongste gaat nu naar stad naar school. Hij heeft volgens cito TL nivo.
Even voor de duidelijkheid: TL  theoritische leerweg, GL gemengde leerweg dus
praktijk en theorie, KB Kader beroeps meer praktijk  en BB Basis beroeps vrijwel alleen praktijk.
Ik ken mijn pappenheimers , zoals oudste op GL is weggegaan
laten we ook jongste op GL starten.
Dat kan bij de school met de grote keukens, kind blij, wij blij, basisschool blij
simpel toch?

Vorige week zegt ie plots: mam, ik zit op KB nivo.
Nee joh, je bent ingedeeld in GL toch? Nee hoor.
Maandagavond wordt me duidelijk dat KB het hoogste is op die lokatie ?
Vreemd, in het boekje op het internet in de informatie staat toch duidelijk
GL, KB en BB.

Gister krijg ik het erover met de juf van groep 8, weet je dat?
Nee joh, GL is daar het hoogste, daar is die van jou toch immers speciaal
voor naar toe? Tja, dacht ik ook eigenlijk.
Maar zegt ze: ik ga informatie inwinnen.

Vanmiddag roept directrice van basisschool me bij haar.
Zeg weet je het zeker? Ik ga samen met haar op de computer
het rooster opzoeken van jongste en daar staat duidelijk
H1A kaderberoeps.
Ze wordt me potje boos, dit klopt zo erg niet.
Haar man is jaren daar docent geweest en heeft er voor gevochten
het GL nivo daar te krijgen en te houden.

In praktijk betekend het zoveel als;
houden ze dit nivo aan en hij wil naar het MBO toevallig
dan loopt hij dus achter in theorie, maar voor in praktijk.
Zou hij TL doen loopt hij voor in theorie maar achter in praktijk
vandaar de keuze voor GL, van alle twee genoeg voor de aansluiting.

Ik ben lichtelijk stomverbaasd en weet even niet hoe te reageren.
Het was me al opgevallen dat hij exact dezelfde boeken heeft als oudste vorig jaar
maar stukken minder werk hoeft te doen.
Het verschil tussen KB en GL, en dat heeft me waarschijnlijk ook door doen denken.

Volgens directrice is het een kwestie van geld, maar ze is er behoorlijk ongelukkig mee
want ook voor het afdvies geven aan 8e groepers is dit absoluut een compleet
verkeerde aanpak.
Het kan heel eenvoudig anders door de mensen van het GL nivo gewoon dat extra
werk wel te laten maken wat in het boek staat,
´t is een kwestie van theorie.

Morgen heeft zij weer een afspraak met een directeur over alle scholen
en voornamelijk de middelbare.
Ze draagt het naar een hoog nivo en wil dit veranderd zien.
Sterker nog ze had een mailtje gehad van school of ze onze jongste
in een KB klas mochten plaatsen.
Tuurlijk niet, daarvoor is hij niet aangemeld!

Maak je geen zorgen, ik pak dit op en regel dit.
Voor jou zoon, voor jou, maar ook voor al die anderen die nu niet wetend
in zelfde schuitje zitten, voor ons als basisscholen,
want dit is van de zotte.

Ik dank haar hartelijk dat zij vanuit haar school ervaringen
dit gaat doen, ze kan niet anders maar ze loopt er zeker niet voor weg.
Maar de wetenschap dat er zeker meer dan 6 kinderen
in die klas zitten die nu zeker 1 of 2 nivo´s lager werken dan ze misschien kunnen
en daardoor , als het door zou gaan,
moeite krijgen de aansluiting te vinden naar een vervolg opleiding.
Maakt mij dat ik me afvraag
hoe een middelbare school dit gaat uitleggen.

Wordt vervolgt…………………………
en hopelijk heel snel.

XXXXXXXXXXXXXX

Geen reacties »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL


Leave a Reply

  • het verleden

  • afdelingen